Trustpilot

Litra Mz Serie IV - Diesel AC 3 skinne vekselstrøm

Som de sidste MZ-lokomotiver, anskaffede DSB i 1977-1978 15 lokomotiver, der med hensyn til udseende adskilte sig markant fra de første 46 MZ-lokomotiver.De 15 lokomotiver fik numrene 1447-1461, og kaldtes i daglig tale ”MZ IV”. Lokomotiverne havde den 20-cylindrede GM-motor fælles med de 20 foregående MZ-lokomotiver, men MZ IV havde et helt andet lyddæmper-arrangement, der gav lokomotiverne en karakteristisk nærmest fløjsblød lyd.De 15 nye lokomotiver stationeredes alle i område øst, og her forblev de hele deres aktive tid ved DSB.Efter lidt vanskeligheder i snevinteren 1978-79, hvor stort set hele MZ IV-flåden var ukampdygtig i en periode, blev der foretaget forskellige ændringer på lokomotiverne, og gennem de næste godt 20 år, trak de 15 MZ IV herefter stort set alle typer tog øst for Storebælt.Indledningsvis primært regionaltog mellem Slagelse/Holbæk/Næstved og Nivå/Helsingør, samt internationale tog mellem Helsingør/København og Rødby Færge, men med oprettelsen af Danlink i 1986, anvendtes en del MZ IV herefter på denne forbindelse, mellem Rødby Færge og Københavns Frihavn/Østerport.Disse tog kørte via Lersøen og godsforbindelsesbanen (den nuværende S-ringbane), og dermed gennem tæt befolkede område i København, og derfor anvendte man primært MZ IV, som var de mest støjsvage lokomotiver DSB rådede over på dette tidspunkt.Alle 15 MZ IV-lokomotiver fik hovedeftersyn i Århus i perioden 1991-1995, efter hver at have kørt omkring 2.400.000 km. MZ 1458 var første lokomotiv til eftersyn, og en del af lokomotiverne fik i den forbindelse endvidere renoveret vognkasserne for rust, hos Gardit i Viborg.Alle 15 lokomotiver blev opmalet i rød/sort i forbindelse med hovedeftersynene.Efter åbningen af den faste jernbaneforbindelse over Storebælt i 1997, var der også jævnligt MZ IV som træk/skubbekraft i weekendtogene mellem København og Aarhus, men ellers holdt MZ IV sig normalt ”hjemme”, øst for Storebælt.Efter at MZ 1447 og MZ 1455 var hensat efter uheld, overgik de resterende 13 MZ IV ved ”bodelingen” i 2001 til Railion Danmark A/S, det nuværende DB Cargo Scandinavia A/S.Lokomotiverne beholdt i den forbindelse både det rød/sorte design og driftsnumrene, men DSB-bomærkerne forsvandt. 7 lokomotiver er efterfølgende herfra solgt videre til andre operatører, men DB har stadig 6 MZ IV tilbage, der med base i Fredericia kører indenlandske godstog til bl.a. Herning, Aalborg, Aarhus, Taulov og Høje Tåstrup.I foråret 2018 sattes MZ 1459 i drift efter en omfattende renovering i Sverige, og var i den forbindelse blevet lakeret i ”verkehrsrot”, som første MZ.MZ IV var født uden hjørnevinduer, og med indbyggede slutsignaler og færdigmeldingsblink. De var født uden underhængte frontplove, men i lighed med øvrige MZ, samt MX og MY, fik de monteret disse plove umiddelbart efter snevinteren 1979-1980, med deraf følgende ændringer af håndbøjerne på fronterne.Herefter ændrede lokomotiverne stort set ikke udseende de næste 20 år, idet de dog alle fik monteret ATC i Århus i perioden 1992-1994, i øvrigt stort set i nummerorden.Efter overgangen til Railion, fik lokomotiverne afblændet det bageste af de tre sidevinduer i begge sider, men bortset fra det, er det kun meget få og små synlige ændringer, der er lavet på lokomotiverne gennem årene.
preload spinner